پاکستان يگانه عامل بی ثباتی منطقوی

19 december 8:50

‫تأثیر احیای جاده ابریشم بر تقویت همکاری‌ها در آسیای مرکزی
باز هم پاکستان مانع اصلی در راه انکشاف و توسعه روابط همکاری منطقوی :
در حلسه کشورهای سارک نماينده هند از اعمار راه آهن در افغانستان خبر داد تا رؤيای  راه ابريشم به واقعيت تبديل گردد. در حاليکه همه کشورها اين پيشهاد را لبيک گفتند ، ولی نماينده پاکستان شديدا پيښنهاد سازنده هند را رد نمود . پاکستان بار ديگر در انظار جهانيان به مثابه عامل بی ثباتی ، دشمن توسعه و همکاری منطقوی جلوه نمود .
به اعتقاد کارشناسان، احیای جاده ابریشم به عنصری تأثیرگذار در عرصه تقویت دوستی و تفاهم، پیشرفت اقتصادی، و تبادل فرهنگی میان کشورهای آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، آسیای مرکزی نه فقط به خاطر مناظر بکر طبیعی بلکه به دلیل داشتن تعداد زیادی از بناهای تاریخی و فرهنگی در مسیر جاده ابریشم که به خوبی حفظ شده، غنی می‌باشد.
در این رابطه بنابر اذعان برخی گردشگران، قرغیزستان منابع گردشگری فراوانی دارد، بجز مروارید آسیای مرکزی یعنی «ایسیک‌کول»، این کشور دارای چشم‌اندازهای دیدنی و بناهای تاریخی مثل «آک-بشیم» در اطراف شهر «تاکماک» و … می‌باشد.علاوه بر این، توریست‌ها به پایین بودن هزینه‌های گردشگری در قرغیزستان اشاره دارند و ابراز امیدواری می‌کنند که ایجاد کمربند اقتصادی جاده‌ ابریشم باعث ایجاد شرایط بهتر گردشگری در این‌کشور می‌شود.

جاده‌ ابریشم باستانی و میراث غنی بجامانده
به گفته برخی کارشناسان، جاده‌ ابریشم نه فقط راهی تجاری بلکه مسیری مؤثر برای تبادل فرهنگ‌ها و تمدن‌های شرقی و غربی و همچنین منطقه‌‌‌گرایی آسیای مرکزی می‌باشد.

این مسیر کمک می‌کند تا ساکنین آسیای مرکزی با یکدیگر هم‌فکری بیشتری داشته باشند، ضمن آنکه تاریخ هزارساله جاده‌ ابریشم بزرگ، بر روی عقاید اهالی پیرامون خویش تأثیر فراوانی را از خود برجای گذاشته است.

در تمام کشورهای آسیای مرکزی درباره‌ جاده‌ ابریشم بزرگ خاطرات زنده و تأثیرگذار زیادی وجود دارد و به خاطر وجود این ویژگی، در شرایط معاصر شاهد احیای تدریجی مسیر جاده‌ ابریشم هستیم.

در این رابطه در شهر «آلماتی» مرکز خرید بزرگی به نام «جاده‌ ابریشم» وجود دارد و یکی از خیابانهای این شهر نیز با نام «خیابان جاده‌ ابریشم» نام‌گذاری شده است.

در بیشکک نیز بعضی از شرکت‌ها، قهوه‌خانه‌ها و هتل‌ها با نام «کاروان» نام‌گذاری شده است و به نظر کارشناسان، این امر نشان از همبستگی ایجاد شده به خاطر این شاهراه بزرگ در آسیای مرکزی است.

از طرف دیگر دفتر سازمان «یونسکو» در آلماتی اعلام کرده که برای این سازمان جریان تاریخی توسعه‌ تبادلات فرهنگی، ایدئولوژیکی و فنی بین چین و اروپای غربی اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این رابطه برای یونسکو مهم است که جاده‌ ابریشم باستانی و جاده‌ ابریشم امروزی را به مسیر گفت‌‌وگو، توسعه، دوستی، تفاهم، تبادل ایده‌ها و فرهنگ‌ها تبدیل کند.

تلاش پکن برای ایجاد کمربند اقتصادی جاده‌ ابریشم
«سی دایو» سفیر چین در قرقیزستان نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که «پکن» با کمک سازمان جهانی یونسکو در آینده می‌تواند در عرصه‌ آموزش و تبادل فرهنگی اقدامات مؤثری را انجام دهد.

وی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر روابط چین و قرقیزستان به سطح قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته و زمان خوبی برای توسعه روابط دوجانبه‌ می‌باشد تا این امر تأثیر مثبتی بر روی ایجاد کمربند اقتصادی جاده‌ ابریشم بگذارد.

این مسئله در حالی است که به تازگی مقامات پکن از سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری چین در زمینه احیای جاده ابریشم خبر دادند.‬

Comments are closed.