شنا س نا مه رفیق زرغونه (ولی) فعا ل اجتماعی و حقوق زن

ddشخصیت زنان عالم و فرهنگ دوست، ادیب و نویسنده، شاعر و سخنور تاریخ کشور ما چون رابعه بلخی، مهستی، حاذقه، محجوبه، مخفی بدخشی، عایشه درانی، نازو انا، فاطمه و اسما میرمن سمنبو و دیگران از چهره های نامدار ادبی کشور ما همچون مشعلداران علم و فرهنگ، با قلم اندیشه و دانش به جنگ بی دانشی و سیه روزی رفته که روشن نگری آنها بیانگر مقام شامخ انسان برآزنده یعنی زن در تاریخ درخشان کشور ما بوده و آثار گرانمایهء ایشان بیانگر انساندوستی، مهر ورزی و خدمت به انسان زحمتکش میباشد. شیر زنان کشور ما در عرصه های کار و مبارزه بمثابه رزم آفرینان راه آزادی پرچم مبارزه را در میدان نبرد و کارزار مبارزه همواره بر افراشته اند

انديشه ورزى ، تفكر و توليد انديشه يكى از مبرم ترين راه زنان و مردان است ، به ويژه زنان افغانستان كه مورد خطاب ماست كمتر به اين روند نائل امده اند . تا زمانى كه زنان به اين ماءمول بزرگ و اساسى نیانديشند و ( انديشيدن براى انديشه ) را تمرين نكنند ، رهايى شان از قيد وبند مناسبات فرتوت قرون وسطى نه تنها دشوار بل ناممكن است .

با انكه افغانستان در برهه هاى مختلف تاريخى شاهد جنگهاى و دشوارى هاى بزرگى بوده و اين وضع ساختار هاى اجتماعى و سياسى را به شدت لطمه زده است . ولى خرد و خرد ورزى در مقطعهاى از تاريخ توانسته است راه هاى حلى براى عبور از اين وضعيت را پيشكش دارد .

خوشبختانه تا هنوز ما از برکت جنبش های دموکراتیک , زنان میهن دوست دموکرات وعدالت خواه،مبارزین راستین زیادی داریم که قلب های شان بخاطر وطن ومردم عاشقانه میتپد وبه کار وپیکار عادلانه شان با شجاعت تمام می رزمند . از جمله امروز بانو مبارز نویسنده ,شاعر فعال اجتماعی ومدافع حقوق زنان رفیق بانو رزغونه ولی را به معرفی میگیرم

 بانو زرغونه ولى

زرغونه ولى متولد سال ۱۳۴۶ در يك فاميل روشنفكر در  ميمنه مركز ولايت فارياب بنا به سكونت كارى والدين ديده  بهds جهان گشوده است سكونت أصلى آش  ولايت پنجشير بوده، تحصيلات ابتدایی در ليسه مريم خيرخانه كابل، دوره ثانوى را از ليسه سوريا كابل  در سال ١٣٦٢به پايان رسانيده و تحصيلات عالى را در پيداگوژى كابل رشته ادبيات درى البته با يك سال دوره پركتيك در خارج از كشور به سويه ليسانس فارغ گرديده  بعد از ختم تحصيلات منحيث معلمه در مكاتب شهر كابل كه اخرين محل كارش معلمه ليسه ابو القاسم فردوسى مكروريان سوم بوده است ايفاى وظيفه نموده، موصوفه  در ضمن بحيث كدر مسلكى سازمان هاى  اجتماعى زنان، جوانان ﻣﺤصلان ومتعلمان، كارگران و پيشه وران بوده و  كار نموده و جهت فراگيرى تحصيلات مسلكى در اين رشته به خارج از كشور سفر نموده كه حائز ديپلوم كار با انجمن ها و اتحاديه هاى زنان جوانان و كارگران و پيشه وران را  گرد يده واز تجارب برجسته و خوب كارى برخوردار است.

بانو ولی از پیشگامان نهضت دموکراسی بوده عضویت پر افتخار ح د خ ا را داشته در پست های حرفوی حزب وسازمان دموکراتیک زنان فعالانه وبا شایستگی انجام وظیفه کرده.ایشان در دهه ۶۰بصفت آموزگار درمکاتب  پرورشگاه وطن وظایف را بادلسور ی ومهربانی صادقانه و موفقانه انحام داده است.

از سال ۱۹۹۷ مانند هزاران هموطنان ديگر مهاجر شده و از ۱۹۹۹ به اينطرف در المان زندگى مى نمايد در مدت اقامت درالمان منحيث عضوهيت رهبرى و معاون شوراى سراسرى زنان افغان در المان ودر سال ۲۰۰۷ مسول شوراى زنان اروپاى   متحد ملى در اروپا تعين شده موصوف بنا به انجام وظايف اجتماعى بخاطر أعاده حقوق مهاجرت  و اندگراسيون افغانان در المان كار وفعاليت هاى مؤثر داشته كه حائز تقديرنامه سرخ  دولتى المان وتقدير نامه هاى صليب سرخ و ديگر إدارات اجتماعى گرد يده، بانو زرغونه ولى كه شخص سازمان دهى قاطع، جدى با دسپلين عالى است با وجود مشكلات زبانى بعد از تعقيب كورسهاى زبان تحصيلات مسلكى خود را در رشته نرسنك در المان فرا گرفته فعلا منحيث نرس در يكى از شفاخانه هاى المان مصروف كار است.

محترمه بانو زرغونه كورسهاى مختلف مسلكى  مانند كورس دريورى، كورس كمپوتر و كورس تجارت و مالياتى را در المان  پيگيرى نموده  كه بعدا مسوليت رستورانت هندى نمستى جى را به  أنجا به عهده داشته است.

در عرصه كارفرهنگى، بانو زرغونه شخصيت قلم بدست بوده نبشته ها وتحليل هاى در مورد زنان، جوانان، ومسائل سياسى و اجتماعى دارد كه در بعضى نشرات مانند مجله بانو  صفحه انترنتى پيام ملی، صفحه انترنتى مهر وطن، صفحات فيسبوك حزب متحد ملی وترقی مردم افغانستان و اخبار المان  و غيره دست نشر رسيده است. از سالهاى ۲۰۰۴ همكار قلمى مجله بانو بوده  بنا به معاذير مدتى از همكارى دور شده ولى دوباره از سال ۲۰۱۵ همكارى قلمى خود را با مجله بانو از سر گرفته است و همكار خوب قلمى بانو شناخته شده ،  اين بانو پر كار و فعال با سازماندهى و تدوير كورسهاى زبان درى براى اطفال در دوره مهاجرت در كشورهاى مقيم ، تدوير محافل فرهنگى  ومراسم مذهبى كشور به مناسبت هاى مختلف براى زنان مقيم و مهاجرين المان، معرفى زنان در كورسهاى زبان، ترجمانى وهمراهى مهاجران تازه وارد در زمينه أقامت شان در المان و حل مشكلات انان البته  بشكل رضا كارانه با همكارى إدارات دولتى و كمكى  المان  كار وفعاليت نموده و مى نمايد و يكى از كدر هاى فعال شوراى سراسرى مهاجران المان است.

بانو ولی از بنیان گزاران رادیو ندای زن بوده واز اولین گوینده گان موsssفق این برنامه بوده .

بانو زرغونه ولی به اثر کار مثمروبخاطر كار روشنگرى و يكپارچگى ،ومنسجم نمودن زنان در كشور هاي اروپاى وكشاندن انان بكار زنده ومساعدت به زنان و مردم رنجكشيده وعذاب ديده ما و تأمين صلح و امنيت داخل كشور مورد تقدیر واخذ تقدیر نامه از مقمات رهبری حزب پیشن متحد ملی نایل  آمده است

رفیق  زرغونه ولی برعلاوه نویسنده گی با سرودن اشغار، احساس والایش را به وطن وهم دیا رانش انعکاس میدهد که نمونه ی از سروده اش گواه این حقیقت است .

فرار وطنداران از وطن
ممممممممممممممممممممممم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
درد ها دارم از جنگ از نبرد
از قاتلان و رهزنان اين چمند
خاينان در فكر كشتند و زدند
هستند در معامله و زد و بند
رحم ندارند جاهيلان اين وطن
هستند در كشمكش و در نبرد
طفل معصوم را ندهند نآن و أب
دور از انسانيت و عقل و خرد
مردمان در حال فرار از وطن
داد از ويرانگرى و زخم و درد
روى به فرار كرده اند اين مظلومان
به راه دشوار و سفر درد مند
نا رسيده غرق شدن در بحر
طفل بيجان و بزرگان در سحر
تا كه جنگ و خونريزيست در وطن
بى عدالتى و سنگسار در كمند
رحم تو دارم خداوندا طلب
بر نجات هموطن از قيد و بند


یکی از فعالیت های اجتماعی وانسان دوستانه شان در این اواخر تجلیل عید با خانواده ها و اطفال مهاجرین تازه وارد به کشور المان میباشد که قابل قدر وستایش است که گزارش کوتاه این فعالیت zzرا از قلم خود ایشان بخوانش میگیریم: .

روز ۶-۷-۲۰۱۶ مطابق روز اول عيدسعیدفطر1395 راخواهر ان و اطفال مهاجرين تازه وارد از كشور هاى مختلف درالمان در يكى از لاگر هاى مهاجرين بريمن البته با همكارى مسولين لاگر تجليل شايسته بعمل اورديم ، و بهترين تبريكات عيدى خود( فاميلم ) و همكارانم را در ترتيب و تنظيم محفل كه سهم برجسته داشتداند تقديم نموده و بعد از صرف غذا براى 40 تن از اطفال مجاجر  تحفه هاى عيدى توزيع شد .که از طرف مهاجرین بادیده قدر وابرازسپاس گذاری وارزوی موفقیت برایشان پذیرفته شد.

zaa

رفیق زرغونه ولی برعلاوه موفیقت های اجتماعی اش در امور خانواده گی هم زن موفق ومادر خوب وممتاز است او ازدواج كرده  ثمره ازدواج اش۵ پسر و ۱دختر ميباشد.
كه همه بزرگ هستند و دارى تحصيلات عالى و مسلكى در رشته هاى مختلف و تعدادى هم خود كفا البته در رشته هايي كه تخصص دارند مصروف كار هستند جوانترين فرزند شان ، دختر است كه ۲۱ سال عمر دارد دانش اموز سال سوم دانشكده انجنيرى فضا و طياره است.
بانوزرغونه به پر سش که : زنان سياستمدار پيشين افغان ، چرا امروز به طرف خاموشی گراييده اند، آنها کمتر فعاليت های سياسی و روشنگری در بين زنان دارند، علت آن را در چه می بينيد؟ جواب میدهد

جواب اين سؤال دشوار است و از طرف ديگر اين مسأله مربوط خود شان است كه انفرادى بايد پاسخ آرايه نمايند ولى قابل ياد اورى مى دانم زنانيكه در خارج از كشور پناهنده هستند مشكلات بسيار زياد دامنگير شان است ازجمله كار هاى شاقه بيرون از منزل ، نفهميدن زبان بشكل ژرف و تهدابى ان ، خانواده ، تربيه فرزندان كه سيستم تعليم تربيه اطفال در خارج از كشوربا مقايسه تربيه کودکان در افغانستان كاملا مجزا است و به سطح بلندتر ان با اطفال بايد كار كرد كه اول بايد خود مادران افغان سيستم تربيه اطفال را در اروپا بياموزند باز با اطفال كار تربيتى را پيش ببرند كه خود ضرورت به وقت كافى دارد كه متاسفانه ماو كسانيكه در اروپا زنده گى مى كنيم هميشه از وقت قرضدارهستيم .
ولى با وجود اين هم ما تعدادى زيادى از زنان آگاه و سياسى داريم كه در داخل و خارج از كشور در بين زنان با نشرات پرس ، ،تدوير محافل كلتورى و فرهنگى ، تماس مستقيم با زنان ،إيجاد اتحاديه ها ، انجمن ها، وغيره و همچنان در داخل كشور عضويت زنان در پارلمان ويا انجام وظايف زنان در پست هاى مهم و اساس دولتى مانند والى و يا وزير و خبرنگاران راديو و تلويزيون و كارمندان حقوق مدنى زنان كه خود كار روشنگرى را با زنان دنبال مى نمايند .

بنا بر برجستگى هاى بانو زرغونه ولى صفحه فيسبوك زنان پيشتاز، پشتيبانى از حقوق زنان افغانستان، صفحه فيسبوكى  بانو و مجله بانو بيوگرافى و كار كرد هاى وى را منحيث زن فعال و برجسته افغان  در خارج از كشور درعرصه هاى مختلف به معرفى گرفته اند.  وى با انجام وظايف عالى و انسان دوستى روز تا روز در قلب مردم خود جا گرفته و محبوبيت بيشتر را كماهى ميدارد براى بانو ولى اين زن مردم دوست ووطنپرست كه عمر عزيز خود را براى خدمت به وطن و مردم عذاب د  بده و شهيد پرور  كشور صرف نموده است صحتمتدى و موفقيت بيشتر در أمور انجام وظايف محوله سیاسی، اجتماعى و فرهنگى  وى تمنا داريم .

     تهیه و تر تیب : انجنیر حبیب “فتاح”

Comments are closed.