اعلامیه مطبوعاتی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در پیوند به برگزار انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه

Untitled

برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه یکی از ارکان های دموکراسی و در مطابقت با قانون اساسی افغانستان است. مردم افغانستان و به خصوص نیروهای پیشرو و دموکراتیک همواره خواهان انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز بوده اند و خواهان تقویت نهاد های مشروع و مردمی در کشور هستند.

حکومت های که ارادۀ سیاسی برای برگزاری انتخابات شفاف و عاری از  تقلب را نداشته اند به زودی مشروعیت آنها زیر سوال رفته و همواره از مجرا های غیردموکراتیک و سرگوبگرایانه به حکومت های غیرمشروع شان ادامه داده اند. این امر سبب شده تا حکومت ها نتوانند خدمات اولیه و اساسی را به مردم پیشکش کنند و بجای آن در صدد استحکام پایه های حکومت های غیرمشروع و غیرمردمی شان با استفاده از ابزار های غیردموکراتیک متوصل شوند.

در این اواخر بحث های پیرامون برگزاری و عدم برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها در محافل رسمی و غیررسمی احزاب و جریان های سیاسی کشور مطرح و مورد ارزیابی و موشگافی قرار گرفته است.

عدم مستقل بودن کمیسیون های انتخاباتی، تقسیم کمیسیون های انتخاباتی میان دو تیم، موجودیت فساد و عدم هماهنگی میان کمیشنران  سبب شده است تا این کمیسیون ها اعتمادی سیاسی خود را در نزد جریان ها و احزاب سیاسی از دست بدهند و از سوی دیگر ناامیدی ها را برای عدم برگزای به موقع انتخابات عادلانه در میان شهروندان کشور نیز گسترش دهد.

نبود پلان و برنامه های کارا در کمیسیون های انتخاباتی سبب شده است تا آجندا های مختلف در داخل این کمیسیون ها به تجربه گرفته شود و سپس به شکست مواجه شود. الکترونیک کردن پروسه انتخابات و عقبگرد از این پروسه و متوصل شدن به برگزاری انتخابات به شکل قبلی خود نشان میدهد که این کمیسیون ها چقدر زمان و منابع مالی را بی جا و بی نتیجه هزینه کرده اند.

حزب متحد ملی ترقی مردم؛ رشادت، استواری و جان فدایی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور را که شب و روز در سنگرهای داغ از تمامیت ارضی و نوامیس ملی دفاع می کنند و جان های شیرین شان را به خاطر تحقق آرام های پاک مردم شان قربان می کنند تمجید و تقدیر می کند. اما گسترش ناامنی ها، افزایش دامنه های جنگ از سوی تروریستان در برخی از ولایات و افزایش تلفات نظامی و ملکی در نزدیکی برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها از نگرانی های عمده است که سبب خواهد شد تا تمام دست آورد های مشترک مردم افغانستان و جامعه جهانی به تاراج برده شود.

حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان با تأکید بر برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه از کمیسیون انتخابات، حکومت افغانستان و جامعه جهانی میطلبد تا:

  1. هرچه زودتر از برگزاری انتخابات به موقع و شفاف شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها به مردم افغانستان، جریان ها و احزاب سیاسی اطمینان دهند.
  2. نگرانی ها و ملاحظات احزاب و جریان های سیاسی را پیرامون آوردن اصلاحات انتخاباتی و مستقل ساختن کمیسیون های انتخاباتی جداً در نظر داشته باشند.
  3. پلان های امنیتی مشخص و منظم کارا را برای برگزاری انتخابات شورای ملی در نظرگیرند، تا همه شهروندان افغانستان اعم از مردان و زنان به دور از ترس و ارعاب در انتخابات سهم و مشارکت فعال داشته باشند.
  4. از جامعه جهانی میطلبیم تا به دور از اختلافات، تنش های سیاسی و منطقه ای بالای مسایل افغانستان به مثابه کشور های دوست و متحد استراتیژیک از استقلال و آزادی شهروندان این سرزمین حمایت و پشتیبانی کنند و نگذارند تا دست آورد های مشترک بیش از یک و نیم دهه اخیر آنها با مردم افغانستان صدمه ببیند.

پاینده باد افغانستان

 

Comments are closed.